Torsten Jansson har drömmar för 20 år framåt

  • torstenjDSCN3746 (kopia)

Han är sedan länge miljardär, men trots det har drömmarna inte sinat. Om 20 år tror Torsten Jansson att han kan luta sig tillbaka och de på ett Kosta som är utvecklat både vad det gäller handel, rekreation och fritidsmöjligheter för traktens ungdomar.

Under läppen ligger den nyinstoppade prillan och på bordet framför honom ligger snusdosan inom tryggt synfält. 

Det har gått 15 år sedan vi träffades första gången och än kör Torsten Jansson på som vanligt. Då var han knappt 48 år och de flesta pressträffarna på den tiden var rätt turbulenta och handlade mest om glasbrukens framtid. Idag är det Torsten som person och vad som hänt under de gångna åren som står i fokus. De flesta glasbruken är nedlagda för länge sedan, men bruket i Kosta lever kvar och har till och med gått med vinst de sista sex-sju åren. Varumärket Orrefors-Kosta-Boda ägs av hans skötebarn New Wave Group och i Volvon han kör sitter Orrefors Crystal Eye, en växelspak i gnistrande kristall. En detalj som gjort att glasbruket tagit en positiv vändning.

Men blev allt som han ville och finns det några drömmar kvar? Han får frågan och snabbt står det klart att alla drömmar är långt ifrån infriade. Han skulle inte vara nöjd om allt bara blir som det är. Tvärtom, planerna är många.

Telefonen ringer oupphörligen och Torsten ursäktar sig artigt. Något samtal kommer från USA och rör det fruktade coronaviruset.

– Det är svårt nu och göra affärer. Börsen har rasat nedåt idag och allt handlar om coronaviruset konstaterar han, men ler snabbt igen och kommer tillbaka till hemmaplan, Kosta och New Wave Group- koncernen som säljer produkter under ett 40-tal varumärken, med försäljning i 20 länder av profil- och fritidskläder, skor, accessoarer och presentartiklar. Grundat 1990 av Torsten som när han var ung grabb startade sitt första företag som var ett T-shirtbolag, i sina föräldrars källare i Dingle och som idag har vuxit till ett globalt företag.

– Vi fortsätter att satsa på Kosta. Till våren är det två år sedan Safariparken öppnades. Där kan man se visenter, dovhjortar, mufflonfår, kronhjortar och vildsvin på nära håll. Naturnära Kosta lodge med stugor med självhushåll och en högklassig restaurang är ett annat alternativ till hotellet, som vi tänker bygga ut. Vi får säga nej allt för ofta till övernattningsgästerna eftersom det nästan alltid är fullbokat.

Annat som Torsten vill satsa på är livsmedel, apotek och elektronik och produkter som tält och annat för utomhusaktiviteter. En saluhall är till och med i utvecklingsplanerna för Kosta. Men planerna är större än så.

Ann-Heléne Thörning

Läs hela artikeln i KLT/NT 27 februari 2020