Svenskt hantverk från Alstermo ska erövra världen

  • John Holm har arbetat på Alstermo Bruk i 11 år. Han visar upp en väska som är framtagen i ett samarbete med ett varumärke från Scottland. I bakgrunden är arbetet med att nita boxar i full gång. FOTO: Anna Borg
    alstermo

Från konkursen reser sig det anrika företaget Alstermo Bruk och siktar på den internationella marknaden. 
Japan är en stor marknad för de handgjorda väskorna som bara görs på beställning.
Än lever Alstermo Bruk men i liten skala. Under sina glansdagar fanns det cirka 300 anställda på pappersbruket. För cirka 15 år sedan lades papperstillverkningen ned medan tillverkningen av boxar, resväskor och kontorstillbehör lever vidare.
Unikt varumärke
Men det har varit en tuff tid med flera konkurser den senaste för bara ett år sedan. Då trodde nog många att det var slutet för bruket, men nya ägare gick in och tror på produkterna.
– Det är ett unikt varumärke med anor från 1804 och vi ser en potential i att utveckla handtillverkade produkter av högsta kvalitet, säger vd:n och delägaren Jesper Svensson.
Tillverkningen kvar
Av en slump upptäckte Jesper några väskor på internet som var tillverkade i Alstermo och blev intresserad av företaget och dess historia.
– Planen är att tillverka väskor, och vi har sedan en tid arbetat mer med den nya mer exklusiva kollektionen, säger Jesper.
Flera av byggnaderna ligger öde och är nedslitna. I dag är det endast en av fastigheterna som används. I ett hörn av den stora lokalen står det ett antal maskiner som är i bruk.
Eija Lepola visar hur man nitar ihop kartonger, och John Holm berättar att det tar en hel arbetsdag att sätta ihop en resväska.
Idag är det fyra anställda som arbetar i produktionen. Råmaterialet till väskorna och boxarna importeras och sedan sker all tillverkning på Alstermo Bruk.
– Väskorna kommer att kosta upp emot tiotusen kronor och är väldigt exklusiva, berättar Jesper.
Hattbox och Unicaboxen
Vi går in i en mörk lagerlokal. Där står den kända Unicaboxen, resväskor och andra boxar. Några med damm på och mitt i allt finns en gammal arbetsbänk från storhetsdagarna. Eija tar fram en fin rundad hattbox och berättar.
– På 50-talet såldes många hattboxar och de är återigen populära.
I ett hörn står gamla gedigna väskor som specialgjordes till försvaret. John Holm, som varit anställd i 11 år, visar också atlasväskans utveckling och tar fram fyra modeller av väskan. I dag är det fler läderdetaljer och funktionerna är fler, exempelvis hjul och ett handtag som man kan fälla ut. John påminner om den gamla slogan ”Resväskan Alstermo, resans a och o” och berättar om ett spännande samarbete. Han visar upp en ny modell av en väska som visats på en mässa i Florens i höstas.
– Vi samarbetar med ett varumärke från Scottland och utvecklar tillsammans en ny kollektion. Det är ett fint hantverk och detaljerna är extremt exklusiva, säger John.
Mål – lyxmarknad i Japan
Det är internationellt som den stora marknaden finns för Alstermo Bruks produkter. Cirka fyrtio procent av marknaden för lyxprodukter finns i Japan.
– Vi har kontakter med en distributör där som varit och besökt oss flera gånger, och vi siktar på att ha vår nya kollektion färdig för lansering lagom om ett halvår, säger Jesper Svensson.
På ett år har bolaget vänt ett negativt resultat till att för första gången på flera år tjäna pengar.
– Vi har inte sålt mer, men vi har effektiviserat organisationen och ändrat på prissättningen, berättar Jesper.
Renovera lokalerna
Numera lagerförs få produkter, bland annat den kända Unicaboxen som funnits i över hundra år. I stort sätt alla väskor görs på beställning.
– Väskorna är unika och vi gör exempelvis olika säljväskor som används av våra kunder för att presentera deras produkter.
Än så länge har de nya ägarna lagt tid på produktutveckling och försäljningen av nya väskmodellerna har knapp startat.
– Första året har gått till att strukturera verksamheten och få kontroll på ekonomin, resurser har även lagts på att renovera maskinparken. Under kommande år finns även planer på att bygga nytt kontor och personalutrymmen, säger Jesper.
Resan går helt klart vidare för Alstermoväskorna. Det märks att de få anställda som är kvar är stolta över sina produkter.
– Det här är ett gediget hantverk och det är inte många aktörer som konkurrerar med oss i kvalitet, säger Jesper.
Många kunder hittar väskorna på nätet och kontaktar företaget. Förra året ringde det kända jeansföretaget Nudie Jeans och beställde förpackningar till sin specialkollektion som lanseras under våren. När den amerikanska rockgruppen The Killers från Las Vegas åker på turné är det med väskor från Alstermo. Och de är nog inte de enda kändisarna som äger en väska från Alstermo Bruk.
Anna Borg