Storsatsar framåt – mitt i årets mest intensiva period

  • _MG_2506 kopia

Påsktider är äggtider. Under påskveckan fördubblas i snitt svenskars äggkonsumtion och de närmaste dagarna räknar branschorganisationen Svensk ägg med att 2 000 ton ägg kommer hamna i folks magar. För Thuressons Hönseri på Öland är påsken årets mest intensiva jobbperiod. 

Ekonomichefen Emma Jidefur möter upp utanför äggpackeriet i Gillsättra på Öland. Efter att ha tagit på oss skyddsrock och blåa plastskydd för skorna leds vi in i packeriet.

– Nu är det ganska tomt här, säger Emma Jidefur och förklarar att de för närvarande 15 pallarna i ena packhallen inte är någonting mot förra veckans 100 pallar.

Vd Agne Thuresson ansluter. Och även Joacim Furuhammar, produktionschef med ansvar för unghöns och äggproduktionen.

Det var Agne Thuressons far som grundade hönseriet.

– Pappa startade verksamheten 1950. Inriktningen var kläckning och unghönsuppfödning och allt var väldigt småskaligt, berättar Agne Thuresson.

På 60-talet expanderade företaget stort. Ännu mer blev på 80-talet då det satsades på äggpaketering.

– Det var då jag och min syster, Yvonne, på allvar kom in i bilden. Jag började här efter avklarad militärtjänst och utbildning, 1983. Det var ganska självklart att gå in i företaget, säger Agne Thuresson.

Med åren har företaget successivt fortsatt växa.

– Idag bedriver vi egen äggproduktion och så köper vi in ägg från ett tiotal producenter. Vi får in leveranser varje dag och paketerar runt 100 ton ägg i veckan, säger Emma Jidefur.

I antal handlar det om 1,5-2 miljoner ägg i veckan.

Den stora skillnaden för Agne Thuressons del under alla år i branschen är att de gått från burhöns till frigående höns. Samt köpt in robotar som underlättar arbetet.

Lina Watanen

Läs hela artikeln i KLT/NT 29 mars 2018