Nya E22:an blir färdig tidigare än beräknat

  • jidflo

Redan till november kommer Trafikverkets nya vägbygge förbi Rinkabyholm att stå klart. Då ett halvår tidigare än beräknat. Kalmar kommun började snickra på planerna och utredningen redan för ett tiotal år sedan.

KALMAR/NYBRO. I mars 2014 var utredningen klar och den 1 oktober 2015 gick startskottet för det stora vägbygget E22 förbi Rinkabyholm. Ett bygge som först beräknades ta fram till den 15 juni 2018 att genomföra, men som på grund av goda väderleksförhållanden och bra planering blir klart mycket tidigare. I Sverige går en 56 mil lång del av E22 tvärs igenom Skåne, Blekinge, Kalmar upp till Norrköping. Väster om Rinkabyholms samhälle byggs den nya sträckningen med tre knutpunkter vid Hossmo, Dörby och Karlsro. Från Hossmo går en ny väg via Smedby till Nybro och från trafikpunkt Dörby börjar en helt ny motorväg.
– Under tiden har vi byggt provisoriska vägar och rondellen som fungerat jättebra. Vid Dörby försvinner rondellen den första veckan i september och ersätts av en damm, berättar Bertil Jidflo som varit byggledare sedan dag ett.

Och trots att Bertil Jidflo är en van byggledare är han mycket positivt överraskad till hur smärtfritt hela bygget har förflutit. Han menar att det till stor del beror på att NCC har gjort ett mycket bra jobb och att vädrets makter varit goda. De provisoriska trafikanläggningarna har också varit mycket lyckade och till sin hjälp har de haft drönare som kunnat tala om var schaktmassorna ska läggas. Det har sparat mycket tid och arbete.
– Bygget är väldigt välplanerat och därför ligger vi nu ett halvår före planeringen. Enligt den nya tidsplanen ska bygget vara klart till december, men nu vet vi att det blir klart redan i november, säger byggledaren.
Bertil Jidflo tycker det är förvånansvärt att det knappt har kommit in några kundklagomål under resans gång. Något som han menar beror på en stor acceptans från trafikanternas sida.
– Nybrotrafiken har flutit på fantastiskt bra och egentligen har det inte hänt en enda olycka, bara tre små incidenter, under hela detta stora arbete. Och då har det ändå varit skördefester och andra stora trafikhelger som ansträngt vägarna extra mycket, menar Bertil Jidflo.
Trafikverket har varje halvår skickat ut information om vad som händer till de hushåll som ligger längs med nybygget. Första gången gick informationen ut till hela 30 000 hushåll.

Hela det nya vägbygget har många detaljer som kanske inte märks de första gångerna man kör där. Exempelvis fina brodetaljer med gamla tecken, avbildade från ett kistlock hittat i Hossmo. Det finns också präglade hästben i räcket mot Smedby och travet samt träddungar som sparats för en lummigare miljö. Under arbetets gång har bygget också passerat huvudtäkten för Kalmars vattenförsörjning och den har lagts om. Allt utan några som helst missöden.
– Men det jag ser fram mest emot är nog att få se de totalt 600 000 lökarna som satts vid trafikplats Karlsro, menar Bertil Jidflo som tillsammans med sina kollegor i drygt två år har haft sina arbetsplatser i NCC:s baracker vid Karlsro, mitt emot nedfarten till Boholmarna.
– Det här blir det sista jag gör, för när det här är över går jag i pension. Då blir det mer tid över för golf. Något som jag knappt inte hunnit med under den här tiden, säger han.
Trots allt ser han ut att må ganska så bra. Och han ser stolt ut över det uppdrag han med så god marginal snart har genomfört.

Ann-Heléne Thörning

Läs hela artikeln i Kalmar Läns Tidning/Nybro Tidning den 22 juni 2017