Mary skapar illusioner med tyger, band och pärlor

  • Mary Engholm är keramikern som bytte leran mot tyg. Hon syr historiska kläder åt Kalmar slott, och showkläder för nyårsrevyn i Kalmar. Foto: Karin Asmundsson
    mary1

Siden, sammet, trasa, lump. Mary Engholm syr kläder till både prinsar och prinsessor och fattigfolk. Nu under hösten handlar det mest om att tvätta, laga och lappa. Och sy lite nytt, bland annat till spökvandringen 
Fasor och illdåd.
Mary har sitt krypin bakom de tre frökenrummen på Kalmar slott. Det är tätt mellan ställningarna som är fullproppade med kläder. Barnkläder i olika storlekar till Barnens slott, personalkläder för sommar och vinter. Prinsessklänningarna är drömmar i brokad, siden och sammet. De ska tåla slitage, och de blir oömt behandlade. Narrdräkten med bjällror i struthättan ser rätt oanvänd ut. Här finns också tjocka ytterkläder, smycken och skor.
Många dräker
– Hur många dräkter jag har gjort? Jag vet inte, men det är många.
Mary Engholm utgår från det modet som gällde när Erik XIV fortfarande var hertig och bodde på slottet, alltså fram till 1560. För damerna var det öppen kjol över en underklänning av annat tyg och ett slätt och styvt liv. 
Herrarna hade korta byxor och en blygkapsel som användes som portmonnä. De som hade råd bar överdådiga och färggranna kläder.
Elegante hertig Erik
Erik går runt på slottet sommartid och man  kan möta honom lite överallt.  Till honom har hon sytt en elegant dräkt i rött siden och guldbrokad. Rött signalerade makt och ära, och visade att man tillhörde kungahuset eller adeln.
– Färgerna stämmer med porträttet av honom, säger Mary.
Ärmarna är löstagbara, liksom manschett-erna och kragen som är i vitt linne. Löstagbara ärmar var ett enkelt sätt att variera klädseln, och därmed graden av finhet.
Komplicerat att klä på sig
Det var inte helt enkelt att klä sig, och högreståndspersonerna behövde hjälp. Kvinnorna hade korsett, och över den satte man fast en ”stomacher” – ordet kommer från engelskans stomach, alltså magen – som dolde snörningen.
–  Det tar tid att få på alla attiraljer.
Eriks dräkt går inte att tvätta i maskin. Annars är de flesta kläderna i mer praktiska material, och i kastellanvillans källare finns en tvättmaskin.
Tillverkar nästa äkta kronor
Kungar och drottningar, prinsar och prinsessor ska förstås ha kronor. Mary har tillverkat en hel rad.
– Man får klippa och klistra, lappa och spreja, använda glitter och färg för att få fram effekt-erna.
Hon är en sakletare. Materialet till en av kron-orna hittade hon på tippen.
– Det är det som är roligt, att hitta saker som passar ihop.
Mary arbetade som keramiker i många år. Tillsammans med Lotta Sjöberg drev hon Lotta & Mary på Öland. Företaget heter fortfarande så även om Mary numera slutat.
Upptäckte keramiken
Mary har alltid sytt. Hon flyttade till Öland som 18-åring för att gå på Capellagårdens textillinje.
– Jag skulle bli modedesigner, men jag upptäckte keramiken och bytte inriktning.
Men hon fortsatte att sy. I 20 år har hon sytt kläderna till nyårsrevyn på Kalmar teater. Showkläder ska både vara hållbara, och gå snabbt att få av och på, och så ska artisterna kunna röra sig i dem.
– Och jag har sytt till Pamelas showdansare och till Södra Ölands musikteater. I uppsättningen Kungen & jag var det 52 personer på scenen, det var maffiga saker.
Skapar illusioner
Hon började på slottet 2009, i samband med att den dåvarande slottschefen Lars W Andersson lanserade Barnens slott. Hon har gått kurs på Tillskärarakademin för att lära sig sy historiska kläder.
– Man lär sig efter hand.
Mary skapar illusioner med tyger, band och pärlor. Sömmar som inte syns syr hon på maskin, och alla synliga sömmar görs för hand. Hon använder sig av många olika material. Möbeltyger är bra för att få tyngd i dräkterna. Personaldräkterna är i linne. Däremot syr hon inte i bomull. Man vet inte om det fanns bomullstyger i Sverige. Men eftersom egyptierna odlade bomull redan för  4 000 år sedan, är det möjligt. Det finns inga bevarade bomullskläder kvar från äldre tider, så därför är det främst ull och linne som gäller.
Mary har också gjort kläder till den permanenta basutställningen. Erik XIV:s kröningsmandel är dekorerad med 455 kungakronor –  de har hon inte gjort. Men hon har broderat tio pärlor i varje krona. 4 550 stycken.
Finklädda prinsessor
I basutställningen finns också fler av Eriks systrar. Som prinsessor var det viktigt att de klädde sig på ett ståndsmässigt sätt för att visa familjens makt och betydelse. Mest berömd av de fem systrarna är Cecilia, som så småningom, efter att ha gjort skandal med Vadstenabullret och skuldsatt sig vid Elisabets hov, blev kapare i Östersjön.
På basutställningen finns en docka med den yngsta systern Elisabet som  gifte sig med hertig Kristoffer av Mecklenburg.  Mary har sytt klänningen med utgångspunkt från ett samtida port-rätt. Tyget har Mary  tryckt själv. Men smyckena, som var garanterat oäkta, är borta. Stulna.
Karin Asmundsson
karin.asmundsson@kalmarlanstidning.se