Ledare: Dubbel(s)töt mot unga utan jobb

Tack vare sänkt restaurangmoms har det skapats tusentals nya jobb i hela landet. Det var i januari 2012 som momssatsen för mat i butik och mat på restaurang blev densamma. Sedan dess har det blivit billigare att äta ute, omsättningen för branschen har ökat och tusentals nya jobb har skapats. Bara i Småland och på Öland räknar man med att det är drygt 500 nytillkomna jobb i restaurangsektorn. Detta har skett mitt under en historisk lågkonjunktur.
När vi drev på och sänkte restaurangmomsen var det jobben vi fokuserade på. Vi ville sänka trösklarna för att anställa nya medarbetare i en bransch där i synnerhet unga människor får sitt första riktiga jobb. En del var kritiska när vi lanserade idén, men allt efter som börjar nu fler inse de positiva och jobbskapande effekter som reformen har. Senast att bejaka det hela var Hotell- och restaurangfacket. Snart är det bara Stefan Löfven och Håkan Juholt som hårdnackat håller fast vid att reformen är dålig.
I måndags var Socialdemokraternas Magdalena Andersson i Kalmar län. Vi kan utgå från att hon under vistelsen här också besökte någon av våra duktiga restauranger i bygden. Frågan om hennes och Socialdemokraternas dubbelstöt mot länets unga utan jobb måste då blivit hängande i luften. Dubbelstöt därför att Socialdemokraterna utöver att vilja höja skatten på själva restaurangbesöket också vill dubblera arbetsgivaravgiften för unga under 25 år. Det skulle självklart innebära en dubbelstöt mot länets alla unga människor utan jobb.
Därtill (s)katt på avstånd
Som om inte dubbel(s)töten mot de unga vore nog, vänsterpartierna vill dessutom inför skatt på avstånd, en kilomseterkatt.
Man vill få oss att tro att detta handlar om en smart skatteväxling, det vill säga att styra över gods till järnväg genom höjda skatter för landsvägstransporter. Men kilometerskatten kommer att ha en mycket begränsad miljöeffekt eftersom 60 procent av alla godstransporter är under 10 mil och inte lämpar sig för tåg.
Sverige behöver transporter. De binder oss samman och gör det möjligt för människor att resa och varor att fraktas. Att beskatta lastbilen och bilen hårt utan att erbjuda fungerande klimatsmarta alternativ hotar rörligheten och därmed möjligheterna för oss i Kalmar län att växa.

Anders Åkesson