Klubb som lockar mer än bara tågnördar

  • jänväg1 (kopia)

När man pratar modelltåg dyker ofta klichébilden av en insnöad Stig Helmer-figur i konduktörsmössa med tågbana nere i mammas källare upp. Kalmar Modelljärnvägsklubb har också sin tågbana nere i källaren. Men där slutar likheterna.

Kalmar

Ett tåglandskap fyllt av detaljrikedom och skaparglädje. Så kan man sammanfatta den anläggning som huserar i Kalmar Modelljärnvägsklubbs lokaler på Ståthållaregatan. En anläggning som är mycket mer än bara räls och tåg, en värld i miniatyr. Ett gammalt malmtåg tuffar genom skogslandskap och berg, men också genom hamn och stad. Runt stationen Kvarnholm, en replika av Hultsfreds Järnvägsstation, håller det tidiga 1960-talets Kalmar på att växa fram. Välbekanta hus som Cigarrelvan, Saga, Rådhuset och Tripp, Trapp, Trull har efter ritningar byggts upp in i minsta detalj.

– Här blandas flera intressen, det är inte bara tåg utan det är intresse för kulturhistoria och arkitektur. Att pyssla i allmänhet och att modellbygga i synnerhet, förklarar ordförande Daniel Jonsson.

Han berättar hur föreningen har utvecklats under de dryga 40 år som man har funnits i Kalmar. Hur just det arkitektoniska och att på ett sätt lyfta fram lokal kulturhistoria har blivit en allt väsentligare del av verksamheten. 

– När jag gick med i föreningen som grabb så var det ju utifrån ett tågintresse. Man tog med sitt egna tåg och körde på anläggningen. Visst byggdes det husmodeller och annat, men det var färdiga byggsatser från Tyskland och ganska så oinspirerat. Men sen kom Lars Malkar (tidigare känd gymnasielärare i Kalmar reds.anm) in i föreningen och han började bygga från grunden och skapa sina egna verk, ofta baserat på verkliga hus och byggnader.

Så småningom bestämde man sig i föreningen för att det var det här man skulle satsa på, egna små modeller av autentiska byggnader, gjorda i rätt skala, och gärna med en lokal anknytning.

Just autenticiteten är något som genomsyrar anläggningen då hus, byggnader, bilar, till och med de små människofigurerna, alla befinner sig i ett 50-60-tal.

– Om vi ska slå fast ett exakt årtal så är det 1961, men annars räcker det att säga innan högertrafikomläggningen. Som du ser på bilarna så är det vänstertrafik, berättar Daniel och ler.

Intresset för gamla byggnader och kulturhistoria är idag minst lika starkt hos Daniel som hans intresse för modelltåg.

– Jag kan spendera timmar framför Kalmar läns museums digitala bildbank på nätet.

På grund av pandemin pågår just nu ingen aktivitet, men Daniel och två andra föreningsmedlemmar träffas fortfarande två gånger i veckan för att göra byggsatser. För att betala hyran tillverkar och säljer föreningen nämligen byggsatser till andra modellbyggare i hela Sverige.

Andreas Bedroht

Läs hela artikeln i KLT/NT 25 februari 2021