Johansforsrom på gång – fast inte från Johansfors ännu

  • Magnus Elgqvist och Lennart Chytraéus diskuterar detaljerna på de handblåsta falskor som Chytraéus designat till Johansfors Future Spirits första omgång lagrad rom.
    romwebb

JOHANSFORS

I sommar kommer de första romflaskorna till försäljning under namnet Johansfors Future Spirit.
Men drycken har inte tillverkats i Johansfors. Det lär dröja några år.
– En del av romtillverkningen kommer att ligga här, men mycket kommer att tillverkas utomlands även i framtiden, säger Magnus Elgqvist på Johansfors Future Spirit.
Det är med exklusivitet och kvalitet man ska försöka marknadsföra sina produkter. Johansfors Future Spirit satsar på att komma med i sammanhang som ska ge prestige åt produkterna. Man har också startat en klubb där man kan bli medlem för 5000 kronor. Kunderna man siktar på är folk med gott om pengar och konnässörer.
– Den som tagit fram drycken är Europas bästa blender i samarbete med duktiga bartenders och sommelier. Vi vill ha en dryck som är en god rom, men som är präglad av svensk smak.
Den tänkta marknaden är inte i huvudsak Sverige. Till de intressantaste länderna hör Kina och Ryssland.
– Där finns det just nu allt fler människor som har råd med exklusiva produkter. Det finns ett klart intresse för en svensk produkt. Det är något vi kommer att understryka, det nordiska ljuset, skogarna, sagostämningen. Det finns en sådan Sverigebild utomland och vi får bygga på det. Det är intressant att inse när man träffar folk utomlands, hur exotiska vi är i Sverige.
Planen är att Johansfors Future Spirit ska släppa en ”vit” rom, vilket innebär att den bara lagrats en kort tid samt en rom som varit lagrad i åtta år. Både är gjorda enligt Johansfors egen blend. Blend är alkoholtillverkares motsvarighet till recept.
– Den lagrade rommen släpper vi i 2000 exemplar i flaskor som är handblåsta här i Johansfors.
Flaskorna är designade av Lennart Chytraéus, som är företagets chefsdesigner och den som håller koll på glasets kvalitet. Dessutom ska han ha möjlighet att göra sitt eget konstglas. För Johansfors som varumärke ska vara mer än rom. I botten för hela företagsprojektet ligger en vilja att rädda kvar en del av glastillverkningen i Småland, det bedyrar både Magnus Elgqvist och delägaren Fredrik Engvall.
– I grunden handlar det om att vi vill att glastillverkningen och glashantverket ska kunna överleva. Jag har själv vuxit upp med respekten för det hantverket. Men det handlar om att göra unika och exklusiva saker, så någon masstillverkning blir det inte i den delen, eller särskilt många anställda. Går glasdelen med nollresultat är investerarna väldigt nöjda.
För glasets roll är att förhöja märkets exklusivitet. De handblåsta flaskorna kan fungera som karaffer när rommen är urdrucken. Speciella och väldesignade glas avsedda för konnässörer ska ge varumärket det rykte man eftersträvar. Förutom Lennart Chytraéus samarbetar man med den unga danska glasdesignern Nina Nörgaard.
– Hon arbetar ofta nära restauranger för att kunna ge dem en lämplig design. Vi har precis levererat glas avsedda för kaffe som hon specialdesignat för restaurangen Noma i Köpenhamn. Noma har utsetts till världens bästa restaurang.
Glaset ger romtillverkningen en lokal förankring. Det är något man vill utveckla mer.
– Kan vi ta råvaror från trakten eller samarbeta med lokala företag, kommer vi att göra det. Redan nu samarbetar vi med Målerås Läder om en förpackning, berättar Magnus Elgqvist.
Han hoppas också på att man så småningom ska kunna använda en del svenska sockerbetor i rommen. Det är dock delägaren Fredrik Engvall lite skeptiskt till.
– Vi får testa, men min erfarenhet är att rom gjord på sockerbetor har klar smak av hostmedicin.
Det är dock ett av skälen till att man döpt produkten till ”råmm”. Äkta rom ska vara gjord på melass från sockerrör.
Tidsplanerna för företaget har spruckit flera gånger.
– Allt har tagit dubbelt så lång tid som beräknat. Det handlar både om att få olika tillstånd, men också om utrustningen för tillverkningen här i Johansfors.
Enligt Magnus Elgqvist har fördröjningarna gjort att man blivit tvungen att ta fram produkter innan det är klart för tillverkning i Johansfors.
– Vi måste få in kapital. Men dessutom har kunder i utlandet visat så stort intresse så vi behövde ha en produkt framme nu.
Joakim Carlsson