Idén till succéföretaget Hatstore väcktes i USA

  • hatstore

Det var i USA det hände..
– Jag var där som au pair och hängde ofta i köpcentrum. Då blev jag förälskad i det enorma utbudet av kepsar, berättar Filip Klasson, vd och en av snabbväxande Hatstores tre delägare.

Smedby.  I mitten av januari flyttar E-handelsföretaget Hatstore AB in i nya och större lokaler på Amerikavägen på industriområdet i Berga i Kalmar. Hatstores affärsidé är specialdesignade kepsar. Verksamheten grundades som enskild firma 2011 av Filip Klasson, blev aktiebolag året därpå. Efter ett och ett halvt år anslöt Niklas Nordheim.
– Niklas och jag lärde känna varandra på Kalmar Science Park, sedan började vi jobba ihop. Alexander Berg är också delägare, han kom in i företaget med sina kunskaper om IT.
För närvarande håller Hatstore till i Smedby, men snart går flyttlasset för sjunde gången. Att hitta till lokalerna i Smedby kräver att man håller ögonen öppna, den diskreta lilla skylten vid ytterdörren är inte enkel att upptäcka.

– Det beror på att folk ibland kom hit till vår dörr för att köpa kepsar, förklarar Filip Klasson. Vi trivs bra här i Smedby, men ser fram emot att bo in oss på Amerikavägen i lokaler som är nästan fyra gånger så stora. Egentligen är det för stor kostym för oss, samtidigt har vi lärt oss att ta till lite extra.
Hatstore har fått pris som årets företag i Kalmar län och även korats till Årets gasellföretag i länet. På bara ett år har personalstyrkan vuxit från 14 till 30 anställda. Företaget spänner bågen högt inför nästa år.
– Vi har som mål att öka tillväxten med 50 procent 2020, men sedan kan man ju aldrig garantera något i förväg.

Vilka länder säljer ni mest i?
– Sverige är fortfarande vår största marknad, men dess procentuella del av de total omsättningen minskar för varje år, jag tror att Sverige är nere på 25 procent nu. Vi går bra i Tyskland, Finland, Norge, Holland och Frankrike. Australien också, trots att det ligger så långt bort, det är lite roligt.
Hatstore säljer också kepsar och kepsväskor till köpare i USA.
– USA är lite av vår drömmarknad kan man säga, det är vår produkts hemmamarknad. Vi vill gärna få in en fot där. I USA använder man keps på ett annat sätt än i Europa. För amerikanerna sitter det nästan i kulturen att man ska ha keps på söndagen. Sedan är det en enorm konkurrens där, dels finns massor av fysiska affärer, dels har du utbudet online med främst Amazon.

Filip Klasson åkte till Wisconsin för att arbeta som au pair. Hans plan var därefter att börja plugga.
– Wisconsin ligger mitt i USA, klimatet är precis som i Sverige. Första veckan i USA var jag på en introduktion för au pairer, vi var 300 varav tre killar. Planen var att jag skulle plugga när jag kom hem igen, den planen var närmast cementerad. Men när jag var tillbaka här var det mitt i terminen och jag började jobba i en butik. Det trivdes jag bra med, men jag hade en del tid över och funderade på e-handel, jag vill testa det.

Janne Adeen

Läs hela porträttet i Kalmar Läns Tidning/Nybro Tidning den 14 november 2019