Första kollektionen för Målerås glasbruk

  • ludvigwebb

Målerås

Han fick en hektisk höst för att hinna göra sin första kollektion för Målerås Glasbruk. Men nu är brukets största nysatsning på tio år färdig och formgivaren Ludvig Löfgren är riktigt nöjd med resultatet.

Ludvig Löfgren började sin anställning i augusti förra året och sedan dess har det varit mest arbete hela tiden. Vårens mässbesökare har redan sett de nya kollektionerna, men nu finns hans olika serier Monkey Business, Cherry Love, Faith och Paradiso på hyllorna även till försäljning.

Med Monkey business vill Löfgren visa ett gäng karaktärer med känslor.

– Det är roligt att använda djur för att komma de mänskliga känslorna nära, menar han och berättar att han själv känner mycket för sitt arbete på Målerås glasbruk, där han kan ha kontroll på hela vägen från ritning till färdig produkt.

Med Cherry Love vill han ge uttryck för den konst de gamla sjömännen hade genom sina tatueringar.

Faith är den klassiska madonnan i olika skepnader och också ett vanligt tatueringsmotiv.

På Målerås används två tekniker för att färga glaset. Dels det stöpplade glaset, dels det sprutmålade. Färger som användandet av degelfärgningen aldrig hade fått fram och som enligt brukets marknadsansvarige Martin Robertsson är en innovation för företaget.

Lina Lundberg är tillbaka med en ny serie kallad Black Bird och Love Birds, där två olika glastekniker används. Det centrifugerade glaset möter det frihandsblåsta. En munblåst fågel fästad med magnet på skålens kant. Nytänk när det är som bäst.

Även Robert Ljubez tillför kollektionen nytt med sina japaninspirerade glasblock med körbärsblommor på kvist. En blivande storsäljare i de asiatiska länderna.

Mycket nytt alltså, men därmed inte sagt att nestorn i företaget, Mats Jonasson inte kan konsten att komma med nya idéer. Serien Masq har utökats med Masq tableware champagneglas, snapsglas, ölsejdlar och karaffer och snart är dryckesbordet helt komplett. Även serien Wildlife painted har kompletterats med åtskilliga nya djurmotiv.

– Här kan man ana ugglor i mossen, säger Mats Jonasson leende och syftar på sina ugglor som uppställda i mossa.

– Ludvig Löfgren har öppnat upp ögonen för oss att få in en annan känsla och vi känner att vi har en starkare framtidstro. Det har märkts när vi varit på olika mässor också att det känns positivare över lag. Det genuina hantverket vinner mark, säger Martin Robertsson.

Ann-Heléne Thörning