En tidsresa tillbaka till bronsåldern

  • DSCN5568 kopia

I tisdags gjorde småstadieeleverna på Örsjö skola en resa tillbaka i tiden. Närmare bestämt till det nordiska bronsåldersamhället.

Vi tar oss 3000 år tillbaka i tiden till en upptäcktsfärd där vuxna och barn som alla lytt under samma hövding är på jakt efter en tillfällig boplats . De använder vattendragen för att förflytta sig genom skogarna och kommer till en plats som senare kommer att kallas för Örsjö. Här finns gott om vilt i skogen och bete till de kor och får som de tänker skaffa sig. Det ska ställas till med en minnesfest efter den nyss bortgångne ledaren och då ska också Solen och Månen hyllas…
Det nordiska bronsålderssamhället kom att skilja sig från utvecklingen på kontinenten. Här levde folket på fiske, jakt, handel, boskapsskötsel och jordbruk. Vid övergången till period II runt 1500 f.Kr. kom det stora genombrottet för bronsåldern i Norden, vilket medförde att ett stort antal nya föremåltyper av brons och guld ersatte de föregående som mestadels var gjorda i flinta. Handeln tillsammans med de nya bronsvapnen gjorde den tidens hövdingar mäktigare.
Runt 80 historiska tidsresor per år genomför Länsmuseet i Kalmar runt om i länets skolor och i tisdags var det premiär för vårens första som var i Örsjö.
En tidsresa är som ett rollspel, där elever, lärare och personal från Länsmuseet tillsammans sätter sig in i de olika tidsmiljöerna. Ett härligt sätt att undervisa på och ett jättebra komplement till skolornas ordinarie historieundervisning.
– Beroende på vilken årskurs det är gör vi tidsresor från bronsåldern fram till sekelskiftet. Den här gången är det i Örsjö vi gör premiären, berättar Pia-Lena Björnlund, medan hon gör i ordning det som senare under dagen ska bli barnens lunch. En rätt bestående av en lax som läggs i ett paket av björknäver och som sedan läggs ner i en grop med heta stenar där den sakta tillreds. Till efterrätt blir det varm fruktsoppa och bröd, bakat över öppen eld. Skolbarnen, som alla fått nya medeltida namn hjälper till så gott de kan, samtidigt som de lär sig.

 

Ann-Heléne Thörning

Läs hela artikeln i KLT/NT 27 april 2017