Däckprofilen som inte är rädd att byta spår

  • _MG_0202

Hästkrafter, på två helt skilda vis, är något som präglar Stefan Erikssons liv. Som ung, och ända fram till 2011, gjorde han sig världskänd då han konstruerade helt egna rallydäck. Numera är det snarare hästkrafter i form av hästar som springer på travbanan som roar honom mest.

Gullaboås. Stefan Eriksson liv har fram tills dags dato handlat om allt från rallydäck, kartläsning och skytte till renar, hästar och resor.
– I 33 år har jag kämpat med däck.
Sedan flera år tillbaka håller han till på andra sidan vägen mot den plats han tidigare var på i 20 år.
–  2014 köpte jag fastigheten på den här sidan, och flyttade in i bostadshuset. Jag tänkte att det är bra att ha nära till jobbet, så jag flyttade även över all däckverksamhet hit.
Historien kring Gullabodäcken startade några kilometer bort, i byn Råbäcksmåla, år 1987.
– Som ung körde jag rally. Jag mekade med bilarna i garaget vid mitt föräldrahem. Och det var där allt startade.

När han körde rally använde han sig i början av vanliga standardäck.
– Jag märkte att vissa däck gick extra bra på torrt underlag, andra när det var blött. Varför inte göra ett däck som hade lite av varje, och som klarade av båda väglagen?
Han bestämde sig för att konstruera en helt ny sorts däck. I första hand var tanken att nyheten skulle gynna honom själv. Men allt kom att bli så mycket större. Snarare världsstort.
– Mina rallydäck kom att tillverkas i en fabrik medan jag stod för konstruktionen. Det såldes tusentals däck varje år.
Under flera års tid utvecklade Stefan ytterligare modeller med olika mönster, anpassade för olika underlag. Alla inom rallybranschen visste plötsligt vad Gullabodäck var för något.

Vi frågar vilka som framför allt köpte däcken och får ett snabbt svar.
– Alla åkare som ville vara på topp på tävlingar, inom rally och folkrace.
Medan däcken gjorde succé, gick Stefans karriär som rallyförare sisådär. Han insåg att han gjorde bättre ifrån sig bredvid förarsätet, som kartläsare. Men framför allt sysselsatte han sig med sitt företag, Gullabo däckfynd.
– Även vintertid var det mycket jobb, då jag jobbade med ett finskt företag som tillverkade tävlingsdäcken Black rocket. Och så konstruerade jag dubb, Gullabodubben.

I 20 år hade han ständig jour, dygnet om. Redo att ställa upp, inte minst för rallyförare som snabbt behövde hjälp eller råd. Allt arbete tog ut sin rätt och 2011 valde han att sälja av biten med rallydäck. Efter två år i Sverige såldes tillverkningen vidare och sker numera i Tyskland.
– Det står fortfarande Gullabo rallydäck på däcken, så mycket mer koll har jag inte. Det var lite som att ljuset brann ut när jag valde att sälja, jag kopplade ifrån allt.
Men stoltheten över sina skapelser, den lever kvar. Och i sitt museum har han sparat prototyper och exemplar av samtliga däck han konstruerat.

Sedan 1998 är det inte bara hästkrafter under motorhuven som intresserar honom.
– 1996 körde jag ett renrace i Jokkmokk. Det var roligt. Jag var ju själv renägare i 17 år.
Han blev påmind om när han som ung körde vagn efter familjens ardennerhästar. Han bestämde sig för att satsa på trav och 1998 köpte han sin första travhäst.
– Att köra häst påminner lite om att köra en rallybil, men man måste ha mer koll för hästar kan tänka själv, skojar han och menar att djur kan ha en väldig stark, egen vilja.
2013, i hästhagen bakom macken, föddes en blivande succé som fick namnet Gullabo Däck Bling.
– Han har startat runt 70 lopp, vunnit tio, tolv stycken och sprungit in cirka 600 000 kronor. Han är sju år men satte vid ett av sina senaste lopp personligt
rekord, så han fortsätter att utvecklas. Jag hoppas han kan hålla på i många år till.

Lina Watanen

Läs hela personporträttet i Kalmar Läns Tidning/Nybro Tidning den 3 december 2020