”Arkitektur och musik är samma sak”

  • strindberg

Staffan Strindberg är prisbelönt arkitekt. Han är också med i Kalmarbandet Ragnarök, där spelar han bas.
– Arkitektur och musik är samma sak, samma process. Arkitektur är frusen musik, säger han.
Kalmar. Heter man Strindberg får man räkna med att folk undrar om man är släkt med den store August Strindberg.
– Det kommer alltid upp. Jag har lärt mig att de som inte frågar direkt frågar till slut, säger Staffan Strindberg.
Han är förvisso släkt med August Strindberg, men mer intressant är hans släktskap med Nils Strindberg.  Den unge fotografen och vetenskapsmannen som följde med på ingenjör Salomon August Andrées misslyckade polarexpedition 1897.
– Nils var min farfars bror och, i mitt tycke, en mycket mer spännande än August. Nils far var kusin med August. När jag gick i skolan och läraren pratade om August Strindberg och infernokrisen, när han blev galen, då låg jag pyrt till med det här efternamnet, säger Staffan Strindberg och ler snett.
– Nils var ju inte galen, men han var med om något som egentligen var helt galet. Ett projekt som på förhand var dömt att misslyckas. Ingenjör
Andrée måste ha haft en otrolig utstrålning som lyckades förmedla en sådan tro på sin idé. Alla drogs ju med trots att det inte fanns någonting som tydde på att expeditionen skulle kunna lyckas.

Staffan Strindberg är arkitekt i tredje generationen. Hans farfar Sven Strindberg var intendent på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Pappan Åke Strindberg var länsarkitekt i Kalmar och Staffans mamma arbetade på hans kontor. Tilläggas kan att Staffan Strindbergs dotter också är arkitekt.
Staffan Strindberg driver sedan 1992 Strindberg Arkitekter AB. För tre år sedan vann han det prestigefulla arkitektpriset Stenpriset för renoveringen och tillbyggnaden av krematoriet vid Skogskyrkogården i Kalmar. Stenpriset delas ut av Sveriges stenindustriförbund som är en branschorganisation för företag inom stenindustrin, och går till ett projekt i Sverige där natursten använts på ett estetiskt, hållbart och nyskapande sätt.
Vad har priset betytt för dig?
– Kanske att du sitter här med mig? Nej, men priset är ju ett slags bekräftelse och bekräftelse behöver vi alla. Men rent personligt är det en starkare upplevelse för mig om människor som sätter sig i visningsrummet får uppleva den ro som rummet är tänkt att ge.
– Jag har arbetat med många spännande och intressanta projekt under mitt yrkesliv. Fast det som påverkat mig mest på ett personligt plan är krematoriet. Där konfronterades jag med döden så ofta att det nästan blev min vardag. Som arkitekt är varje uppdrag unikt, varje gång är det nytt. Jag får en uppgift som jag ska lösa, jag måste lära mig och förstå hur det funkar, var det gnisslar, om det går det att överbrygga och i så fall hur.

När kvarteret Gesällen i centrala Kalmar kommer på tal syns en missnöjd rynka mellan Staffan Strindbergs ögonbryn.
– Varför ska vi stoppa in medeltid i en barockstad, jag förstår inte det. Tjänstemännen borde säga ifrån när politiken äter sig in i kunskapsområden som den inte behärskar, säger jag som hållit på i snart 40 år. Enskilda partsintressen får styra allt mer av samhällsplaneringen, det är nytt. På 1900-talet gick socialdemokraterna i bräschen för ett demokratiskt samhällsbygge, som de själva nu håller på att rasera här i Kalmar.
Musiken kom tidigt in i Staffan Strindbergs liv. Varje lördag spelade mamman klassisk musik för honom.
– Jag fick en högborgerlig uppfostran. Innan vi fick lördagsgodis, en flaska läsk, lyssnade vi på klassisk musik från Deutsche Grammophons serie om de stora tonsättarna. Mozart, Brahms, hela gänget. Först därefter fick vi titta på tv.
På 1970-talet kom Staffan och lillebror Henrik att tillsammans med några kompisar bilda proggbandet Ragnarök.
Han beskriver bandet som en främmande fågel på den svenska musikscenen.
– Vi stack ut genom det att vi varken knarkade
eller drack. I vårt band fanns förutsättningar att leva ett normalt liv i turnébussen eftersom vi var kompisar, vi kände varandra väl och blev inte vansinniga på varandra. En förutsättning som kommer ur småstaden.

Janne Adeen

Läs hela porträttet i Kalmar Läns Tidning/Nybro Tidning den 24 maj 2017.