50-talet får nytt liv när drömmar förverkligas

  • _MG_1050 kopia

En dröm som har gått i uppfyllelse. Det är en fras som lätt kan låta klyschigt. Men för paret Jenny Lindell och Daniel Olsson innebär nyheten i Rällapaviljongen verkligen att en dröm har gått i uppfyllelse.

Det är förmiddag. En tid som i Rällapaviljongen innebär lugnet före stormen. Ur högtalarna strömmar välkända toner av Elvis Presley, Buddy Holly, The Platters och Chuck Berry, Efter att i många år ha stått tom större delar av året har paviljongen fått nytt liv.

– Varje gång vi åkt förbi parken har vi tittar ner på den och tänkt, varför händer det inget här? säger Daniel Olsson.

För tre år sedan lämnade paret skånska Hörby för att flytta till Borgholm på Öland. Under 15 års tid hade de då drivit ett mindre gatukök.

– Gatuköket vi drev hade inget utrymme för något extra, som hemmagjorda hamburgare. Det var bara halvfabrikat som gällde.

Och parets drömmar var större än så.

– I många år har vi haft en dröm om att öppna något helt eget. Jag har haft matdrömmar och Jenny cafédrömmar. När vi flyttade till Öland bestämde vi oss för att slå ihop våra drömmar, säger Daniel Olsson.

De senaste åren har de varit och tittat på flera potentiella lokaler på Öland.

– Men vi har aldrig hittat något som skulle passa vår nisch, säger Jenny Lindell.

Nischen hon syftar på är annorlunda fast food och en miljö i 1950-talsstil med influenser från Amerika. För ett tag sedan fick paret syn på en annons där hyresgäster söktes till Rällapaviljongen.

– Det hann bara gå en minut från det att jag såg annonsen till att vi ringde de ansvariga, säger Jenny Lindell.

Paret besökte platsen, blev kära i den och berättade om sina planer för ägarna.

– När vi berättade om våra idéer vet jag inte riktigt om ägarna trodde på det, skrattar Daniel Olsson.

De fick i alla fall ett kontrakt på arrende som gäller i tio år.

– Nu äntligen förverkligas drömmen vi pratat om så länge, säger Daniel Olsson.

Så gott som alldeles inpå premiärhelgen hemlighetshöll paret vad som pågick i paviljongen.

– Några dagar innan premiären lade jag mig i personalrummet för att vila. Då slogs jag av tanken att vi måste ha en Facebooksida. Jag tog en bild från serveringsdelen och lade ut den, berättar Daniel Olsson.

Hela den natten pep det i hans telefon.

– Oj vad många som var nyfikna och gillade eller kommenterade bilden. Det var nog först då vi själva insåg vilken miljö som växt fram, säger Daniel Olsson.

På en vecka hade Facebooksidan nått 110 000 personer. Paret fick ett startskott som heter duga.

– Vi har sagt upp oss från våra jobb, tagit alla våra besparingar och gått all in. Det är klart vi tänkte ”vad händer om vi öppnar och det inte kommer en enda bil?”, säger Daniel Olsson.

Det visade sig ganska snabbt att de inte behövde vara oroliga.

 

Lina Watanen

Läs hela artikeln i KLT/NT 3 augusti 2017