Museichefen som är urdålig på matlagning

  • majaheuer

För de allra flesta som är något så när insatt i vad Glasriket bjuder på, är namnet Maja Heuer mer än bekant. Det är nämligen hon, den kaxiga museichefen med de många idéerna som satt ortsnamnet Boda glasbruk på kartan igen.

Boda glasbruk. Maja Heuer kan få nästan vilken surpuppa som helst att bli glad igen, med sina roliga kommentarer och öppenhjärtiga sätt. På The Glass Factory, där hon är museichef, är hon också kompis med alla anställda.
– Ja, här umgås vi allihopa, säger hon och kastar snabbt in lovord till den småländska lilla glasbruksorten och dess kommunalråd, som vågade tro på henne, när hon kom med idén om att här skulle bli glasmuseum.

– Det är otroligt. Det skulle aldrig ha hänt i Stockholm. Men här såg kommunalrådet Ann-Marie Fagerström möjligheterna till förändring och innovation. Hon förstod att glasbruket måste genomgå en förvandling och trots att det till en början möttes av mycket kritik, har det visat sig att det går, säger Maja.
Men vem är hon då. Den smått rebelliske museichefen Maja Heuer? Ja inte är hon stereotypen för hur de flesta kanske tänker sig en museichef i alla fall. Tvärtom.
– Hela min uppväxt i Tyskland är präglad av glas. Min farbror som bor i Paris, är en av Europas största glassamlare och det var om glas man hela tiden pratade i min familj. Därför visste jag tidigt att jag aldrig själv skulle jobba med glas. Men det gör jag ju. Det gick inte att undvika. Och ska man jobba med det svenska glaset, så ska man ju förstås göra det i Glasriket säger Maja och skrattar.

Hon pratar om sin fantastiska familj, där nästan alla är män och där alla utom Maja är egna företagare, som något kärt men udda. De är hippieaktiga och bullriga, men samtidigt lite konservativa med en romantisk ådra. En stor släkt där alla umgås.
Och som den rebell hon är, gifte hon sig redan som 18-åring med en 12 år äldre man från Sverige, flyttade hit och började plugga konsthistoria och museivetenskap på universitetet i Stockholm. Hon har hunnit med att jobba på Nordiska museet, Hallwylska palatset och Postmuseet, men också Glasmuseet i Växjö och i Kalmar innan hon slutligen landade i Boda 2010. Efter bara ett år var det klart att slå upp portarna till The Glass Factory.

– Jag kom hit och satt då i det vita huset här intill med Chris Ramsey och Fredrik Nielsen och skulle göra en utställning om Eric Höglund. Då fanns fortfarande bara glasshopen kvar härinne. Det blev en känd utställning och vi började prata om man skulle kunna starta ett museum och så gjorde vi en museiplan som gick igenom! Idag är vi 16 anställda och folk har börjat flytta till Boda igen tack vare oss.
Vilket resulterat i både priser och fina nomineringar. Som nominering till Årets museum och pris för Årets formbärare 2018 och vinnare av Årets arbetslivsmuseum 2019.

– Det är första gången som en landsbygd får ett sådant pris. Jag älskar landsbygden, säger Maja som lever som hon lär.

Hon bor nämligen i det hus, som föräldrarna en gång köpte som sommarbostad i Fulviken ute vid Stuvenäs i Söderåkra.

Ann-Heléne Thörning

Läs hela artikeln i Kalmar Läns Tidning/Nybro Tidning den 20 december 2018